sobota, 23 kwietnia 2011
Żarki - Mirów - Morsko 10.04.2011

Korzystając z faktu, że 10 kwietnia wypadła druga niedziela miesiąca czyli dzień błogosławieństwa dzieci w leśniowskim sanktuarium, postanowiłam  wybrać  się razem ze swoim synem i znajomą oraz jej wnukami właśnie do Leśniowa. W drodze powrotnej udało nam się odwiedzić kilka jurajskich zakątków: kościółek św. Stanisława, zamek w Mirowie oraz zamek w Morsku.

Klasztor w Leśniowie

Kościół św. Stanisława w Żarkach

zamek w Morsku

Leśniów - klasztorLeśniów - klasztor

Żarki - kościółek św. Stanisława

Mirów

piątek, 22 kwietnia 2011
Sprzątanie Doliny Prądnika - 2011

Już po raz drugi z inicjatywy Towarzystwa Jurajskiego odbyła się akcja sprzątania Doliny Prądnika.  W tym roku jak i poprzednim skoncentrowano się głównie na okolicach zamku w Pieskowej Skale. Choć pogoda nas nie rozpieszczała udało się zebrać ok kilkudziesięciu worków śmieci. Wśród śmieci oczywiście dominowały butelki typu PET, foliowe reklamówki, puszki po napojach i opakowania po produktach spożywczych. Co ciekawe w tegorocznym spotkaniu wzięli udział przede wszystkim ludzie z województwa śląskiego. Niestety nie dopisali miejscowi jak widać im  śmietnik w jakim żyją po prostu nie przeszkadza.

Więcej relacji z imprezy można znaleźć na forum jurajskim oraz portalu www.opn.most.pl

19:19, olkuszanka78 , Wycieczki
Czerna - 04.04.2011

Korzystając z fantastycznej pogody jaka powitała nas z początkiem kwietnia, postanowiłam nie siedzieć w domu, ale wybrać się razem z rodzinką na jurajską wycieczkę. Padło na klasztor w Czernej.

Wędrówkę swoją rozpoczęliśmy w Gorenicach, skąd  niestety po asfaltowej, na dotatek strasznie dziurawej drodze posuwaliśmy się powolutku do Czernej.  Pomimo, że droga była dość tragiczna udało się nam zwłaszcza dzieciakom, w tym 3,5 letniej Zuzi dotrzeć na miejsce. Dodam, że po drodze mieliśmy okazję  - po raz pierwszy w tym roku - podziwiać  liczne przylaszczki, zawilce oraz miodunki. Oczywiście na dzieciakach duże wrażenie zrobiło mijane po drodze źródełko miłości, niemówiąc już o samym klasztorze.

przylaszczki

Dom Pielgrzyma - budowa

Dom Pielgrzyma - budowa stan z 03.04.2011

Studnia

klasztor

Zdjęcie zrobiono w trakcie zeszłorocznej wycieczki, stąd troszkę więcej zieleni.

Klasztor - ołtarz główny

Ołtarz Główny - w ołtarzu obraz Tomasza Dolabelli

Kaplica Rafała Kalinowskiego

Kaplica Błogosławionego Rafała Kalinowskiego

Most Diabelski

"Przebiśniegom na powitanie"

Rajd "Przebiśniegom na spotkanie" organizowany przez zawierciański oddział PTTK z roku na rok cieszy się dużym zainteresowaniem. W tym roku pomimo niesprzyjającej aury wzięło w nim udział ok. 1200 dzieciaków, w tym ok 350 uczniów z powiatu olkuskiego.

W tym roku meta rajdu znajdowała się w Bzowie, a można do niej było dotrzeć aż 6 trasami. Ja razem z olkuską młodzieżą swoją wędrówkę rozpoczęłam w Skarżycach, skąd zółtym szlakiem ruszyliśmy w stronę Okiennika Wielkiego, następnie niebieskim przez Kromołów do Bzowa.

Obok mnie opiekę przewodnicką olkuskim grupom zapewniała także Agata Chróst i Gosia Ociepińska, a wśród opiekunów znaleźli się członkowie naszego koła przewodnickiego: Olga Gawron, Ula Słaby, Andzej Feliksik i Marian Odrobiński.

Skarżyce - Kościół św. Trójcy

START TRASY  Skarżyce - kościół św. Trójcy

Na rajdowym szlaku - Skarżyce

Okiennik Wielki

Kromołów

niedziela, 17 kwietnia 2011
Pielgrzymka przewodnicka

Marzec dla przewodników turystycznych to miesiąc szczególny. To właśnie w tym miesiącu odbywa się pielgrzymka przewodnicka w  Jasnogórskim klasztorze. Dla koła przewodników "Ilkussia", które działa przy olkuskim oddziale PTTK ta pielgrzymka to już tradycja. Dlatego i w tym roku wzięli w niej udział przedstawiciele olkuskiego koła, a wśród uczestników znalazam się także i ja.

Choć sama msza przewodnicka nie zrobiła na mnie zbyt dużego wrażenia, co niewątpliwie związane było z tym, że odbyła się ona nie w Bazylice, a Auli Kordeckiego, która dla mnie jest miejscem pozbawionym trochę klimatu i atmosfery. To jednak wyjazd uważam za udany, zwłaszcza że w drodze powrotnej mieliśmy okazję zwiedzić wiele ciekawych zakątków Jury, a ja jako nowicjusz mogłam poznać się bliżej z ludźmi z naszego koła.

W drodze powrotnej udało nam się zaliczyć między innymi: ruiny zamku w Olsztynie, Skałki Rzędkowickie przy hotelu Skalny, wzgórze Kromołowiec oraz Niegowonice, gdzie zwiedzaliśmy kościół i mogiły powstańców styczniowych.

Gościnnie w pielgrzymce udział wzieli także członkowie koła PTTK w Kluczach oraz studenci Uniwersytety III Wieku z Klucz.

Koło Przewodników Ilkusia zamek w Olsztyniezamek w OlsztynieSkały RzędkowickieKromołowiecMogiła powstańców styczniowych w Niegowonicach